تعداد 0 محصول در سبد خرید شما موجود است

میل سوپاپ

میل سوپاپ

میل سوپاپ

انواع میل‌سوپاپ یا میل‌بادامک
میل‌بادامک (Camshaft) در برخی موتورها در بالای سیلندر و در برخی دیگر در پایین موتور قرار گرفته است. درادامه، انواع میل‌سوپاپ‌ها را معرفی و بررسی و تحلیل می‌کنیم.

میل‌سوپاپ (Overhead Valve (OHV

این میل‌سوپاپ که اکنون فناوری قدیمی به‌حساب می‌آید، چندین دهه رایج‌ترین نمونه‌ی موجود در پیشرانه‌ها بود. میل‌سوپاپ OHV سابقه‌ی درخشانی در تاریخ برای خود ثبت کرده است.

OHV به میل‌بادامکی گفته می‌شود که در پایین موتور قرار دارد و نیرو را ازطریق میله‌های بلندی به سوپاپ‌ها منتقل می‌کند. موتورهای مجهز به این نوع میل‌بادامک ها درمقایسه‌با انواع دیگر کوچک‌تر هستند و بادوام‌ترند. گفتنی است در این نوع موتورها، تنظیم زمان‌بندی دقیق سوپاپ‌ها در سرعت‌های زیاد کمی مشکل است. نبود امکان نصب بیشتر از دو سوپاپ برای هر سیلندر از دیگر نکات منفی این مکانیزم میل‌سوپاپ است.

OHC

میل‌سوپاپ (Overhead Camshaft (OHC

در این سیستم میل‌سوپاپ برخلاف OHV، در بالای پیشرانه قرار دارد. از مزایای میل‌سوپاپ در سرسیلندر، رفع مشکلات سیستم OHV اعم از محدودیت سرعت دور موتور و محدویت تعداد سوپاپ‌ها و سرو‌صدای زیاد اشاره کرد.

OHC

یکی از تغییرات موتور ۱۶۰۰ سی‌سی پیکان، تغییر سیستم سوپاپ‌ها از OHV به OHC بود که ایپکو به‌عنوان اولین فعالیت تحقیقاتی صنعت خودرو ایران انجام داد.

میل‌سوپاپ (Single Overhead Camshaft (SOHC

میل‌سوپاپ SOHC که بیشتر در موتورهای خطی وجود دارد، به‌صورت ردیفی در بالای سیلندر قرار گرفته است. موتورهای خطی یک میل‌سوپاپ دارند و در هر سیلندر از دو سوپاپ بهره می‌برند. به‌دلیل دخالت مستقیم میل‌سوپاپ یا میل‌بادامک برای بازوبسته‌کردن سوپاپ‌ها، زمان‌بندی سوپاپ‌ها در سرعت‌های زیاد موتور درمقایسه‌با انواع (Overhead Valve (OHV بسیار دقیق‌تر است.



میل‌سوپاپ (Double Overhead Camshaft (DOHC

میل‌سوپاپ‌های DOHC به‌صورت جفتی و در بالای سیلندرها قرار گرفته‌اند. این بدان معنی است که در موتورهای مجهز به میل‌بادامک های DOHC، برای هر سیلندر چهار سوپاپ درنظر گرفته شده است: دو سوپاپ برای ورود هوا و سوخت و دو سوپاپ برای خروج گازهای حاصل از احتراق. در این آرایش، هوا بهتر تزریق می‌شود؛ بنابراین، با حجم موتور یکسان امکان تولید توان بیشتری میسر خواهد بود.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر