دنده استارت کلاچ یکطرفه

دنده استارت کلاچ یکطرفه

. 4925

دنده استارت در لحظه استارت کردن خودرو به کمک دوشاخه استارت که نیروی خود را از اتوماتیک استارت دریافت میکند، به سمت چرخ دنده فلایویل هدایت میشود. و به دلیل وجود دنده مارپیچ بر روی محور روتور این عمل جابجایی تسهیل میابد. چراکه جهت دنده مارپیچ به گونه ایست که نیروی محوری تولید شده به سمت فلایویل است.

دنده استارت و کلاچ همراه آن به گونه ای طراحی شده که فقط در یک جهت قادر به انتقال گشتاور است و در خلاف جهت انتقال قدرت نمیدهد و در واقع خلاص میکند. (عینا مشابه عملکرد دنده خودرو دوچرخه)
این امر به این دلیل است که در صورتی که پس از روشن شدن موتور راننده همچنان دست خودر را بر روی استارت نگه دارد، دوران زیاد موتور موجب افزایش سرعت دوران روتور نشود چراکه در اینحالت موجب سایش شدید یاتاقانهای خشک ابتدایی و انتهایی استارت خواهد شد. و همچنین نیروی روتور استارت به نیروی مقاومت کننده در مقابل دوران تبدیل شده و مانع از افزایش دور موتور میگردد.



مجموعه دنده استارت و ملحقات کلاچ آن قابل باز کردن نبوده و از کمپانی بصورت پرسی تولید میشود. و برای باز کردن آن نیاز دارید که کاور آلمینیومی بالایی آن که به رنگ کرم رنگ در تصویر دیده میشود را تخریب کنید و این قطعه قابل ترمیم نبوده و پس از باز کردن دیگر بلا استفاده میگردد.


در زیر کاور، مجموعه فنرها و ساچمه های رول دیده میشوند که این ساچمه و فنرها عمل انتقال قدرت یکطرفه را به عهده میگیرند.


این انتقال قدرت به ترتیب از روتور شروع شده و از طریق دنده ماربیچ به بدنه کلاچ دنده استارت انتقال داده شده و از طریق ساچمه هایی که به زنگ سبز نشان داده شده و ناشی از نیروی اصطکاک به چرخ دنده میانی انتقال یافته و موجب به گردش درآمدن فلایویل میگردد.